Business advisory

Datamining, wat betekent het (voor uw bedrijf)?

news item photo

U heeft ongetwijfeld al gehoord van de term “datamining”. Een imposante term, al vraagt u zich misschien af wat datamining nu precies voor u en uw bedrijf betekent.

De (bedrijfs)wereld blijft een evolutie doormaken waarbij data aan belang wint. Dagelijks wordt u overspoeld met data, maar laat u ook een spoor van data achter.


Dit ontgaat slimme bedrijven niet. Steeds meer organisaties baseren hun verdienmodel op inzichten verkregen uit hun historische data. Dit doen ze aan de hand van datamining, waarbij men gericht zoekt naar statistische verbanden in grote datasets met de bedoeling om tot vernieuwende inzichten te komen.

Maar hoe maakt u uw data inzichtelijk?

Data in zijn meest ruwe vorm is onbruikbaar, maar met de juiste tools en rekenkracht, brengt data belangrijke inzichten. Hierbij zijn vier onmisbare stappen.

1. Bepaal uw bedrijfsdoel

U wilt data hanteren om duidelijke vragen te beantwoorden. Hierbij is het van belang om op voorhand de vragen te definiëren waarop u een antwoord wenst te formuleren. Wenst u te weten in welke landen u het meest verkoopt? Wil u wel eens weten welke klanten in het verleden producten bij u kochten, maar sinds 2 jaar niet meer? Speelt het in uw hoofd dat bepaalde productcategorieën niet winstgevend zijn? Vraagt u zich af waar uw marketingcampagne het meest effect heeft? Schrikt het u af dat uw brutomarge fluctueert van maand tot maand? Lijn de doelen van uw data-analyse duidelijk af, zodat u weet welke inzichten u wenst te verkrijgen.

2. Activeer uw relevante data

Over welke dataverzamelingen beschikt u? En hoe zit de data gestructureerd? Ga na welke data uit welke gegevensbronnen (social media, ERP-pakket, CRM-pakket, e-commerce, website …) relevant zijn voor deze oefening. Deze stap ondersteept het belang van een gestructureerd datamodel

3. Ontleed uw data

Ga op verkenning en leer de data kennen. Wat is de kwaliteit van uw data? Welke data kunt u gebruiken? Welke inzichten bieden deze data na analyse?

Het is niet aangewezen om halsoverkop in al uw data te duiken. Ondernemingen verzamelen enorme hoeveelheden informatie, waardoor u zich hierin vlug zou verliezen. Segmenteer daarom uw data, wat u helpt om analyses efficiënter uit te voeren en sneller inzichten te verkrijgen.

4. Ontdek uw data

Data verzamelen is slechts het begin. Deze data draagt slechts bij aan uw bedrijfsvoering wanneer u het potentieel volledig benut, en u ze aanwendt voor het nemen van beslissingen. 
Dit is dan ook het echte “datamining”. Uw data effectief analyseren om verborgen verbanden en patronen om te vormen naar waardevolle informatie. Hiervoor gebruiken bedrijven veelal algoritmes ondersteund door software, met ACL, R, Power Query en Celonis als voorbeelden.

De resultaten van de dataminingopdracht identificeren bedrijfsopportuniteiten. Afhankelijk van uw doel, stelt de analyse u in staat om bijvoorbeeld uw klantengedrag beter te begrijpen of uw marges te verklaren. Zodoende maakt u intelligentere beslissingen en gaat u over tot een snellere besluitvorming.

Door voor deze data een Power BI-rapportering op te stellen, verkrijgt u deze inzichten op elk moment en bent u in staat de impact van de genomen beslissingen te meten.
 

U denkt uw data op orde te hebben, maar de toegevoegde waarde voor uw business blijft uit? Is er geen duidelijke strategie om de grote hoeveelheid opgeslagen data te gebruiken? Wenst u inzicht in uw cijfers? Ontbreekt u de nodige expertise voor zo’n data-analyse?
Contacteer ons vrijblijvend om het potentieel van uw data te bespreken.


Justine Rousseeuw - Maart 2021

share: