ERP & digitale selectie

Microsoft Dynamics Business Central en Dynamics Supply Chain & Finance, de verschillen

Het Dynamics landschap van Microsoft omvat een groot gamma aan producten, waaronder de twee ERP-systemen: Dynamics Business Central (voormalig Navision of NAV) en Dynamics Supply Chain & Finance (voormalig Finance & Operations, AX). Maar welk pakket past het best bij uw bedrijf, en waar dient u aandacht aan te schenken tijdens uw digitale selectie?

 

Dynamics Supply Chain en Dynamics Finance zijn in principe twee verschillende softwarepakketten, maar om een goede vergelijking te maken met Business Central nemen we Supply Chain en Finance samen. Het is voor bedrijven vaak onduidelijk welke van deze Microsoft-software het best aansluit bij hun processen en manier van werken.

Een vergelijking op onderstaande vlakken zet voor u de verschillen op een rijtje:

  • Het applicatielandschap
  • De doelgroep
  • De functionaliteiten
  • De implementatie (kostprijs, doorlooptijd)

Applicatielandschap

Verschillen Business Central & Supply Chain & Finance

Het is belangrijk om de verschillen mee te geven waarop beide producten in de markt gepositioneerd zijn. Binnen Business Central zitten meteen alle functionaliteiten vervat (met uitzondering van productie- en servicebeheer die onder de premium licentie vallen). Business Central biedt dus een volledig gamma van functionaliteiten aan in één pakket die weliswaar minder uitgediept zijn vergeleken met de Dynamics 365-pakketten die compatibel zijn met Dynamics Finance & Supply Chain (bv. Dynamics for Sales, Field Service, …).

Het applicatielandschap voor Dynamics 365 (o.a. Supply Chain & Finance) zit anders in elkaar, dat bestaat namelijk uit verschillende Dynamics 365-softwarepakketten die, indien gewenst, naadloos met elkaar integreren. Het is dus mogelijk om de softwarepakketten afzonderlijk te gebruiken of om meerdere pakketten met elkaar te integreren. Indien bepaalde functionaliteiten binnen Dynamics Supply Chain & Finance niet voldoen, kan er dus op een eenvoudige manier geïntegreerd worden met één van de andere Dynamics 365-softwarepakketten (Dynamics for Sales, Field Services, Human Resources, …).

Gelijkenissen

Aangezien beide systemen onderdeel uitmaken van Microsoft Dynamics, hebben ze ook gelijkenissen:

  • Keuze tussen cloud of on-premises
  • App store met add-on applicaties
  • Naadloze integraties met Dynamics 365-producten
  • Integratie met Office 365 en het Power Platform

Dynamics Business Central integreert enkel standaard met Dynamics 365 for Sales, terwijl Dynamics Supply Chain & Finance ook over standaardintegraties met alle andere Dynamics pakketten beschikt (bv. Field Services, Human Resources, …).

Gebruik van add-ons

Indien het gekozen ERP-pakket niet voldoet aan de wensen van uw bedrijf, bieden beide ERP-systemen de mogelijkheid om beroep te doen op een add-on van één van de onafhankelijke softwarebedrijven om de functionaliteiten uit te breiden. Voor meer informatie over de verschillende mogelijkheden vindt u in dit artikel

Doelgroep

Dynamics Business Central

Dynamics Business Central is geschikt voor kleine tot middelgrote ondernemingen (1-250 medewerkers) die reeds met een ERP-systeem werken of de overstap naar een ERP-systeem willen maken. Business Central beschikt over een breed gamma van sectoronafhankelijke standaardfunctionaliteiten. Deze functionaliteiten kunnen uitgebreid worden aan de hand van add-ons of maatwerk.

Dynamics Supply Chain & Finance

Dynamics Supply Chain & Finance is geschikt voor grote tot zeer grote ondernemingen (200-1000+ medewerkers) die de behoefte hebben om meer uitgebreide en complexe processen te kunnen inrichten. De standaardfunctionaliteiten kunnen uitgebreid worden door één van de andere Dynamics 365-producten of door het gebruik van add-ons.

Functionaliteiten

De verschillen tussen Dynamics Business Central en Dynamics Supply Chain & Finance liggen niet zozeer in de aanwezige modules (bv. Supply Chain, Finance, …) maar eerder in de breedte en de diepgang van de functionaliteit. Voor bedrijven met meer complexe processen of bedrijven met internationale vestigingen zal de Business Central-standaardfunctionaliteit niet volstaan. Om dit tekort op te vangen, worden add-ons of maatwerk gebruikt.

Bij Dynamics Supply Chain & Finance daarentegen, zullen deze processen vaak standaard in te richten zijn in het systeem. Indien deze functionaliteiten standaard toch niet aanwezig zijn, kan één van de andere Dynamics 365 softwarepakketten (bv. Field Service, Sales, …) de tekortkoming invullen. Tenslotte bieden ook hier add-ons of maatwerk een oplossing.

Implementatie

Licentie- en implementatiekost/doorlooptijd

Het staat vast dat Supply Chain & Finance over een meer uitgebreide functionaliteit beschikt dan Business Central, maar hier staat ook een prijskaartje tegenover. Zowel de doorlooptijd van de implementatie, de implementatiekost en de licentiekost liggen een stuk hoger voor Dynamics Supply Chain & Finance.
 


Als onafhankelijke partij zijn we niet gelinkt aan een ontwikkelaar of leverancier, zoeken we met u naar het pakket dat het best bij uw bedrijft past!
Wenst u ook begeleiding bij uw ERP-selectie, of wenst u meer informatie over wat voor ERP-systeem het best bij uw bedrijf past? Contacteer ons vrijblijvend voor een verhelderend gesprek.


Jonathan Vande Putte - 17 juni 2021

share: