Nieuws

Groei en groeipijnen - Tips & tricks van ondernemers

news item photo

Op zaterdag 18 mei 2013 organiseerde JCI Kortrijk de eerste editie van het Kortrijk Business Forum, een forum rond groei en groeipijnen van ondernemingen. horsum was partner van het Kortrijk Business Forum. We maakten een overzicht van de belangrijkste tips en tricks...

Op zaterdag 18 mei 2013 organiseerde JCI Kortrijk de eerste editie van het Kortrijk Business Forum, een forum rond groei en groeipijnen van ondernemingen.

JP Tanghe (Barco), Dirk Decoster (Agristo), Lode Benoit (Bel&Bo), Frederic Bulcaen (Typhoon), Veerle Verfaille (Entrio), Bart Deprez (Viva Sara), Estel Meyhui (Effectis) en Emmuanel Damman (PMV) deelden er hun ervaringen.

horsum was partner van het Kortrijk Business Forum. We maakten een overzicht van de belangrijkste tips en tricks.

Wat hebben we geleerd vandaag?

  1. Richt een Raad van Advies op voor uw onderneming. Stel de Raad van Advies samen uit mensen die uw eigen tekortkomingen aanvullen. Zorg ervoor dat deze mensen voldoende onafhankelijk zijn, hun eigen mening durven zeggen en ze het grotere geheel blijven zien. Ze zullen u helpen om het overzicht over uw bedrijf te bewaren.
  2. Definieer een duidelijke missie en visie voor uw onderneming.
  3. Bepaal een duidelijke strategie voor uw onderneming en toets deze strategie regelmatig af met uw missie.
  4. Stel een ondernemingsplan én een financieel plan op voor de komende jaren (3 à 5 jaar). Een goed plan is absoluut essentieel! In het plan wordt het groeiritme vastgelegd. Het plan dient als een GPS: u hoeft het plan niet blindelings te volgen, maar als u een nieuw doel stelt, of onderweg op hindernissen stoot, moet u uw plan wel aanpassen.
  5. Luister naar uw klanten! Toets nieuwe ideeën, producten,... regelmatig af met bestaande klanten én met potentiële klanten.
  6. Versterk tijdig de structuur, organisatie en processen van uw onderneming. Ze vormen de fundamenten voor groei.
  7. Laat uw medewerkers met de onderneming meegroeien: zorg voor passende opleidingen, creëer betrokkenheid en laat ze meedenken over de strategie.
  8. Wees proactief in de aanwerving van nieuwe gekwalificeerde medewerkers, wacht niet tot de nood (te) hoog is. Werk aan het imago van uw bedrijf: uw medewerkers zijn uw beste ambassadeurs om nieuwe medewerkers aan te trekken.
  9. Zorg voor een open communicatie met de omgeving, de overheid, de financiële wereld én met uw eigen medewerkers: zorg ervoor dat ze weten waar uw bedrijf naar toe wilt.
  10. Maak de keuze voor uzelf: u start als ondernemer, en wordt door de groei plots manager. Neemt u liever de dagelijkse leiding? Of blijft u liever de ondernemer, bezig met je core business? Stel dan iemand anders aan als manager.
share: