Nieuws

horsum en ‘Ondernemers voor de Klas’, een verslag in ‘Ondernemen’ van Etion

Op maandag 11 januari 2016 vond de kick-off plaats van de zesde editie van ‘Ondernemers voor de Klas’: hét grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. 350 ondernemers en bedrijfsleiders namen deel. In ‘Ondernemen’, het magazine van Etion, verscheen een verslag over horsum’s deelname.

 

 

Volg je droom

Wat verwachten ondernemers van medewerkers en pas afge­studeerden? En wat verwachten die nieuwbakken werknemers van hun werkgever?

Ondernemer Dennis Houthoofd antwoordde op alle denkbare vragen daaromtrent, want hij bracht maar meteen ook zijn jonge medewerker Cédric Verfaillie mee naar de klas van de laatstejaars Kantoor in het Hemelvaart in Waregem.

Comfortabele start

Dennis Houthoofd is een van de vele ondernemers die Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) voor de klas brengt in ‘Ondernemers voor de Klas’, het grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen.

Topondernemer Bart Claes had een paar dagen eerder de aftrap gegeven van de zesde editie van Ondernemers voor de Klas met zijn optreden voor het Koninklijk Atheneum te Tienen.

Met Dennis Houthoofd (37) haalden ze in Waregem niet enkel een goede spreker binnen, maar ook een inte­ressant ‘geval’. Houthoofd begon immers als consultant in een comfor­tabel bediendestatuut. Na zijn studies in Antwerpen bracht hij een periode door in Engeland en Frankrijk. Hij werd nadien consultant bij Deloitte en bij Barco. Pas daarna zou hij uiteindelijk zijn eigen consultancybureau oprich­ten. Hij had dus de spreekwoordelijke ‘goede, vaste job’ die voor de doorsnee Vlaming nog altijd het ultieme doel is.

Droom

Met zijn beslissing om alsnog onder­nemer te worden, stuitte hij dan ook op nogal wat weerstand in zijn omgeving. Wie laat nu een goede functie staan om de risico’s van een zelfstandige te gaan lopen? Houthoofd: “Onder andere om deze reden kom ik graag mijn verhaal vertellen aan mensen die nog moeten beslissen. Ik vind het belangrijk deze boodschap te kunnen doorgeven: volg je droom en laat je niet afschrikken door andermans weer­stand.” Ondanks de weerstand maakte hij zijn SWOT en werd hij ondernemer… Vijf jaar later doet hij zijn eigen ding en is hij op zoek naar zijn tweede werk­nemer.

SWOT

Aan die SWOT-oefening hecht Houthoofd dan ook nogal wat belang. De leerlingen krijgen mee hoe belang­rijk het is om hun eigen SWOT-analyse te maken, om beter te kunnen beslis­sen waar ze goed in zijn en wat ze vooral willen bereiken. Ook de obsta­kels worden besproken, bijvoorbeeld de soms administratief moeilijke weg, maar de finale boodschap blijft toch dat dit geen reden kan zijn om de droom op te geven. De link wordt gelegd naar de mini-onderneming van de beide klassen Kantoor, zodat ook daar de herkenbaarheid groot blijft. De reacties van de leerlingen waren nadien dan ook unaniem lovend.

Etion
Bron: ETION • ondernemen 2016 • februari • p. 18- 19
share: