Business advisory

5 stappen om uw magazijnprocessen klaar te stomen voor de toekomst

news item photo

Geautomatiseerde magazijnen waar robots rondrijden lijkt misschien een ver van uw bed show, maar is het ondertussen al lang niet meer.

Er bestaan verschillende gradaties en mogelijkheden tot automatisatie, waardoor ook KMO’s voordeel uit automatisatie halen.

 

Een conventioneel magazijn waar handelingen voornamelijk door mensen uitgevoerd worden in combinatie met palletwagens en vorkliften brengt ook nadelen met zich mee. Zo zijn er de loonkosten van de magazijnmedewerkers en leiden verschillen in efficiëntie tussen deze medewerkers soms tot uitdagingen omtrent de planning voor personeelsbezetting.

Waarom zou u overgaan tot automatisatie van uw magazijn?

  • Lagere loonkost van logistieke medewerkers
  • Betere benutting van de oppervlakte in het magazijn
  • Constantere werksnelheid en accuratere berekening van lead times
  • Snellere leercurve voor medewerkers (gezien de kennis van de magazijnprocessen in het systeem vervat zit)
  • Hogere veiligheid voor de magazijnmedewerkers

Natuurlijk verloopt zo’n automatisatie niet van dag op dag. Er zijn een aantal stappen die u doorloopt om dit tot een succesvol project te brengen.

5 stappen om uw magazijnprocessen te optimaliseren en klaar te stomen voor de toekomst

1. Breng uw toekomstige magazijnprocessen in kaart

Alvorens u aan eender welk optimalisatietraject start, is het van belang om uw huidige processen goed in kaart te brengen en op basis daarvan uw toekomstige processen uit te tekenen. Neem de toekomstvisie van uw bedrijf mee in de uitwerking van uw toekomstige processen zodat de volledige scope van uw bedrijf binnen 5 jaar opgevangen kan worden door deze processen.

2. Stel een roadmap op met de fases en timing van uw optimalisatietraject

Eens uw toekomstige processen duidelijk zijn, maakt u een plan van aanpak op met vooropgestelde timings. In deze roadmap specifieert u de verschillende stappen in uw optimalisatietraject. Het is dikwijls niet mogelijk om in één beweging over te schakelen naar de nieuwe processen en manier van werken.

Het is belangrijk dat deze roadmap zo volledig mogelijk is, dat bijvoorbeeld alle plannen met betrekking tot automatisatie mee opgenomen worden. Bepaalde automatisaties kunnen namelijk een impact hebben op hoe uw magazijn er fysiek uit moet zien.

Een mogelijke roadmap ziet er als volgt uit:

  1. Implementeren quick wins in huidige ERP/WMS
  2. Implementeren nieuw ERP/WMS-systeem o.b.v. toekomstige processen
  3. Go-live nieuw systeem en overstappen naar systeemgestuurde magazijnwerking
  4. Herindeling van magazijn ter voorbereiding van automatisatie
  5. Automatisatie van orderpicking door middel van robotisatie (bv. Automated Guided Vehicles, ook AGV’s genoemd)
  6. Automatiseren put-away proces in nieuwe palletrekken (bv. pallet shuttles)
  7. Automatiseren van de herbevoorrading van picklocaties (bv. AGV’s)

3. Teken uw toekomstige magazijnindeling uit

De verschillende stappen van de roadmap die u zal doorlopen hebben ook een impact op hoe uw magazijn er fysiek zal uitzien. Teken daarom uw toekomstige magazijnindeling uit inclusief de impact van de implementatie van elke stap uit de roadmap.

Uw magazijnindeling zal doorheen het optimalisatietraject meerdere keren veranderen, aangezien bepaalde soorten rekken bijvoorbeeld enkel werken in combinatie met automatisatie (bv. pallet shuttles). Daarnaast heeft u na automatisatie minder brede gangen nodig tussen de rekken, waardoor u ook plaats uitspaart in het magazijn.

Daarom is het van belang dat de aanpassingen aan de magazijnindeling ook gekoppeld worden aan de verschillende fases uit uw roadmap voor automatisatie.

4. Implementeer uw toekomstige processen in uw huidig of nieuw ERP/WMS-systeem

Nieuwe processen implementeren betekent niet noodzakelijk dat u een nieuw systeem nodig hebt, maar u dient wel de mogelijkheden binnen uw huidig systeem af te toetsen tegenover uw toekomstige processen en roadmap.

Een belangrijke vereiste is dat de magazijnprocessen binnen uw huidige of toekomstige systemen volledig systeemgestuurd kunnen verlopen. Afhankelijk van de complexiteit van uw bedrijf wilt u ook dat het systeem over enige intelligentie beschikt, dat het bijvoorbeeld voorstelt om snel roterende producten op een goed bereikbare locatie te plaatsen of rekening houdt met de seizoensgebonden vraag naar uw producten. Beschikt uw huidig ERP- of WMS-systeem niet over de nodige functionaliteiten, leidt de overstap naar een nieuw systeem mogelijks wel tot de gewenste efficiëntiewinsten.

5. Ga live met uw nieuwe magazijnwerking

Na de periode van implementatie en grondige testen gaat u live met uw nieuwe magazijnprocessen. Deze processen dienen volledig systeemgestuurd te verlopen, de magazijnmedewerkers kunnen wel nog steeds ingrijpen indien nodig. Met andere woorden stuurt het systeem de magazijnmedewerkers aan met taken die ze moeten uitvoeren (bv. pickorders, aanvulvoorstellen, verplaatsingen, …).

Door reeds op deze systeemgestuurde manier te werken, is het vervolgens een stuk eenvoudiger om gefaseerd over te schakelen naar robotisatie. De processen zullen immers niet meer wijzigen maar gewoon geautomatiseerd worden. Daarnaast leert u ook de processen beter kennen door ze initieel nog zelf uit te voeren alvorens te automatiseren.

Vanaf uw bedrijf zich comfortabel voelt in deze nieuwe manier van werken, vervangt u vervolgens de verschillende manuele handelingen door automatisatie op basis van de vooropgestelde roadmap.


Bent u op zoek naar ondersteuning voor uw volgende optimalisatietraject? Of wenst u ondersteuning bij de zoektocht naar een nieuw IT-systeem? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

Jonathan Vande Putte - 27 januari 2023

share: