- Power BI
- Analyse & Rapportering
Hoe Power Bi jouw marketing-inzichten naar het volgende niveau tilt
In het marketinglandschap van vandaag is data belangrijker dan ooit. De prestaties van je campagnes, de SEO-optimalisatie van je website of het engagement van je LinkedIn posts… Met de juiste data over deze onderwerpen achterhaal je wat goed ging in het verleden en waar je best bijstuurt in de toekomst.
Basisrapporteringen: beschikbaar maar beperkt
Sociale mediaplatformen, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram, zijn potentiële tools om je bedrijf mee op de kaart te zetten. Deze kanalen bieden enige informatie over de effectiviteit van je inspanningen. Zoekmachines - en hun bijhorende advertentietools – spelen al verder in op de vraag naar data. Met Google Analytics 4 kan je bedrijf al enkele kant-en-klare rapporten opvolgen in real-time. Met de laatste versie is het zelfs mogelijk om rapporten aan te passen, door bijvoorbeeld andere metrics of dimensies te gebruiken.
De kant-en-klare oplossingen schieten echter op twee cruciale vlakken tekort:
- Beperkt to hun eigen context
Om een volledig overzicht van je digitale aanwezigheid en impact te verkrijgen, heb je data over alle gebruikte kanalen nodig. De rapportages van de verschillende platformen stellen hun eigen data ter beschikking, maar bieden geen overkoepelend zicht.
- Gebrek aan flexibiliteit
Elk bedrijf is anders, niet alleen operationeel maar ook hoe ze aan marketing doen. De lokale kmo legt de focus op andere kanalen en doelen dan de grote multinational. Het is bijgevolg ook niet altijd even intuïtief om de vragen van je bedrijf te beantwoorden met de standaard rapporten.
De mogelijkheden om de basisrapporteringen volledig naar je hand te zetten - en zo tot de inzichten te komen die écht waardevol zijn voor je bedrijf - zijn te beperkt.
Power BI rapportering: combineer en leer
Power BI, het business intelligence platform van Microsoft, biedt een oplossing voor deze restricties. Het staat jou toe om de verschillende bronnen te integreren in dashboards op maat. Dit heeft volgende voordelen:
- Combineer: alle bronnen op één plaats voor een volledig overzicht.
- Vergelijk: vergelijkt de clicks, impressies, kosten en effectiviteit van de verschillende kanalen.
- Beheer: kies zelf welke KPI’s je wil zien en hoe gedetailleerd je gaat. Volg op wat écht belangrijk voor je is.
- Stuur bij: je rapportering wijzigt mee met je bedrijf en wijzigende rapporteringsnoden.

Brengen de betalende advertenties meer op dan organisch verkeer?
Wegen de kosten van jouw campagnes op Facebook en Instagram op tegen de extra verkopen?
Focus je beter op LinkedIn, Instagram of Google voor betalende reclame?
Een geïntegreerde rapportering in Power BI beantwoordt deze vragen en laat je onderbouwde beslissingen nemen.